Type influencers

Mega influencer (meer dan 1.000.000 followers)

  • Mega influencers zijn influencers met meer dan 1.000.000 volgers op social media. Vaak vind je celebrities (de Kardashians) en sporters (Ronaldo) in deze categorie, maar ook social influencers van het eerste uur zoals Negin Mirsalehi. Je kan veel volgers ‘verzamelen’ als je vernieuwende of originele content weet te produceren. Onze Nederlandse make-up artist Nikki de Jager wist met haar tutorial video’s binnen een paar jaar een internationaal miljoenenbereik op te bouwen.
  • Voordelen: Hoog bereik. Het bereik van de mega influencers is kwantitatief gezien hoog, het engagementpercentage ligt gemiddeld rond de 2-4%.
  • Nadelen: We zien vaak influencer marketing in de vorm van endorsement. Pay per post is de norm. Voor het runnen van een campagne is ruim budget nodig. Het engagementpercentage ligt laag, maar het bereik is hoog.

Macro influencer (100.000 – 1.000.000 followers) 

  • Macro influencers hebben een hoog aantal volgers op verschillende sociale media kanalen. Zij genieten een grote bekendheid. Deze macro’s zijn vaak actief op TV kanalen (StukTV) en werken veel met andere macro influencers samen. Hun werkwijze is professioneel. Zij hebben vaak een eigen team en besteden hun tijd aan het maken en publiceren van hun meestal zelf bedachte content.
  • Voordelen: Hoog bereik. Professionele aanpak. Het bereik bij de macro influencers is kwantitatief gezien hoog, het engagementpercentage ligt gemiddeld rond de 5%.
  • Nadelen: Omdat dit hun dagelijkse activiteit is zijn ze afhankelijk van de inkomsten die hiermee worden gegenereerd. De kans is groot dat de authenticiteit verloren gaat en dat het creëren van een commerciële boodschap uitgangspunt wordt. Dus kan de content inboeten aan geloofwaardigheid. Helaas wordt passie dan productie.

Meso influencer (50.000 – 100.000 followers)

  • Meso influencers bevinden zich met hun aantal volgers tussen de micro en macro influencers. Dat betekent niet dat zij vlees noch vis zijn. Meso influencers zijn een zeer interessante groep voor bedrijven en merken die influencer marketing willen verkennen. Ze hebben een redelijk hoog bereik, zijn vaak startend en hebben een gemiddeld hoger engagement dan macro influencers. Waarom? Zij nemen nog de tijd om contact te hebben met hun volgers. Ook staan zij open voor diverse vormen van samenwerking.
  • Voordelen: Redelijk bereik. Authenticiteit en relevantie is key. Het engagement bij de meso influencers is hoger en ligt gemiddeld rond de 6-10%. Zij hebben goed contact met hun volgers en weten wie dit zijn en wat hen bezighoudt. De samenwerkingen zijn betaalbaar.
  • Nadelen: Minder hoog bereik en minder professioneel dan macro influencers.

Micro influencer (5.000 – 50.000 followers)

  • Micro influencers hebben een sterke band met hun volgers en omdat het geven van reacties en comments op de boodschappen van hun volgers nog te ‘behappen’ is, weet de micro influencer heel goed wat de volgers verwachten. Dit levert hoog engagement op. Sommige micro’s zijn net begonnen en anderen kiezen voor een niche om hun content te maken (bijvoorbeeld veganistisch eten). Ook is hun content persoonlijker en gevarieerder.
  • Voordelen: Laag bereik. Authenticiteit en relevantie zijn belangrijk. Het engagement bij de micro’s is veel hoger en ligt gemiddeld boven de 10%. Ze hebben uitstekend contact met hun volgers. Ze weten wie ze zijn, wat hun bezig houdt en hebben waarde voor de content. Barters en unboxing mechanismen zijn mogelijk.
  • Nadelen: Minder hoog bereik

Nano influencer (100 – 5.000 followers)

  • Nano influencers zijn mensen die zichzelf niet als influencer beschouwen. Maar ze zijn het wel! Nano’s hebben een merk of productvoorkeur die ze graag met de omgeving delen. Ze hebben passie voor dit merk of product. Eigenlijk zijn ze brand- of productfans. We noemen ze ook wel brand advocates.
  • Voordelen: Bereik is niet relevant. Authenticiteit en relevantie zijn belangrijker. Het zijn betrouwbare informatiebronnen, ook wel experts genoemd. Ze kennen de producten of diensten heel goed en delen graag hun kennis met hun volgers uit de directe omgeving. Betrokkenheid is de belangrijkste verbinding. Koester deze influencers. Het vertrouwen in de ‘nano’ van hun volgers is bijzonder hoog.
  • Nadelen: Minder aandacht voor de kwaliteit van de content. Hebben soms sturing nodig, het is namelijk niet hun dagelijkse activiteit.